Focke Wulf Fw 189  W. Nr. ?

 

"303"

 

Slovenské Vzdušné Zbraně (SVZ), Letka 1

 

npor. Ujček

čat. Ficek

rtk. Ján Maďár

 

Domaniža okr. Povážská Bystrica (SVK) 6.6.1944

 

Hezký snímek slovenského "rámu" pravděpodobně na letišti Poprad. Slovenské Fw 189 si nosily standardní kamufláž užívanou na německých strojích doplněnou o znaky SVZ.

 

6. června 1944, v den začátku operace Overlord, bylo nad celou Evropou zataženo a jakoby symbolicky se smrákalo nad celou Třetí Říší. V Normandii se od rána vyloďovaly desetitisíce vojáků, o tom ovšem cenzurovaný říšský rozhlas zatím mlčel. Na letišti v Žilině od rána čekala trojice letců SVZ na zlepšení počasí k naplánovanému letu do Bratislavy. Ten po ránu zatím nebyl možný, po okolních kopcích se válela nízká oblačnost, ze které občas zapršelo.

 

Skupina slovenských letců před Fw 189. Druhý zleva rtk. Ján Maďar

 

Před 11 hodinou se zdálo, že základna oblačnosti se konečně o něco zvedla. Npor. Ujček, čat. Ficek a rtk. Maďar se rozhodli vyrazit. Po vzletu pokračovali údolím Rajecké doliny, v blízkosti Rajce se ale údolí začíná svírat, z levé strany Malá Fatra, vpravo Strážovské vrchy. Posádka se zřejmě rozhodla pokračovat nízkým letem pod oblaky přes Strážovské Vrchy přesto, že vrcholky kopců zde  již byly v nízké oblačnosti. V prostoru hřebene mezi  kopcem  Šibeničná (822m) a Veľká hlava (776m) došlo k nárazu do vrcholků stromů. Letoun pravděpodobně utrpěl těžká poškození, přišel zejména o tah motorů, dost pravděpodobně náraz odnesly obě vrtule. Těžce poškozený stroj  po nárazu pokračoval v letu dál, ovšem poškozený stroj byl již neovladatelný a jeho trajektorie neodvratně směřovala přes další údolí směrem k zemi. Po zhruba kilometru letadlo narazilo do zalesněného strmého protisvahu v katastru obce Domaniža, roztříštilo se a začalo hořet. Pamětníci v Domaniže ještě dlouho vzpomínali na zkázu, kterou viděli, když na místo doběhli. Ke mně se vzpomínky dostaly v roce 2025 již zprostředkovaně, od jejich potomků, na místě to podle jejich rodičů nebylo nic pro slabé povahy.

Událost byla první a jedinou takto tragickou , kterou zaznamenaly SVZ během provozování svých pozorovacích a fotogrametrických Fw 189. Těch dostaly SVZ na základě objednávky z 12.8.1943 nejprve 12. Stroje vyrobené v pražské Aero Flugzeugwerk Dr. Kabes, Prag-Wissotschan přebraly SVZ ještě během roku 1943, ale už začátkem roku bylo objednáno dalších 10. Jelikož se v té době Fw 189 už nevyráběly, bylo z objednaných deseti kusů dodáno přesně  nezjištěné množství uskladněných, nebo již létaných letounů. Jednotlivé stroje měly ve válečných letech 1943-1945 velmi rozmanité osudy, které by vydaly na celou knihu. Stroj "303" je ovšem jediný Fw 189, který byl ztracen při letecké katastrofě na území bývalého Československa a možná jediným, po kterém  se do dnešní doby zachovaly nějaké fyzické stopy.

 

 Záhlavní pancíř umístěný za sedačkou pilota.

 

Krytka ovladače pískového filtru. ( Jak jsem konzultoval s odborníky, neznamená to, že stroj byl pouštními filtry sání vybaven)

 

 

 Znak z motoru Argus

 

 

Jediný zachovalý kus.

Z 846 vyrobených kusů se do dnešních dní zachoval pouze jediný, který se dá považovat za téměř  kompletní exemplář. Stroj W. Nr. 2100, který byl vyroben v Praze v r. 1941,  byl sestřelen sovětskými Hurricany 4.5.1943. Pilot Lothar Mothes však  dokázal provést nouzové přistání a jako jediný událost přežil.  Poměrně zachovalý vrak byl nalezen v lesích u Murmansku v r. 1992 a vrtulníkem vyzdvižen. Jako projekt určený k uvedení do letuschopného stavu byl zakoupen Jimem Piercem z Velké Británie a nějakou dobu, kolem roku 1995  na něm probíhaly práce i v České republice. Poté byl prodán známému sběrateli Paulu Allenovi z USA, ale zůstal v anglickém Duxfordu. Po Allenově smrti je nyní projekt nabízen k prodeji. Je otázkou, jestli by např. naše  VHU nemělo přehodnotit své úvahy a místo tolikrát zvažované zoufalé snahy uvést kdysi získaný vrak PE-2 do původního stavu (což bude stát obrovské prostředky), nenechat Pe -2 v nálezovém stavu a nezaměřit se na získání tohoto, dnes již z velké části hotového stroje...? Rozhodně by mu to ve Staré Aerovce nebo ve Kbelích slušelo! 

 

Projekt Fw 189 se nyní nachází v The Aircraft Restoration Company (ARCO) v Duxfordu, a je k prodeji.

 

 

Použité prameny:

- web vrtulnik.cz

 

Pavel Krejčí 6.2025