Messerschmitt Bf 109G-14      W. Nr. 510654

 

Stab II./ Jagdgeschwader /JG/ 5

 

trupové označení  -  "žlutá 4"

 

pilot  -  Lt. Walter Strenge

 

Jasenná okr. Zlín           29.8.1944

 

 Ilustrační snímek Bf 109G-14

 

Znak stíhací eskadry JG 5 "Eismeer"

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Stručný popis bitvy dne 29.8.1944

Na 29. srpna 1944 byl štábem 15. Air Force naplánován mohutný nálet na cíle v Bohumíně a v prostoru Moravské Ostravy. Pro odpoutání pozornosti německé protivdušné obrany byl nejprve podniknut  klamný nálet  na menší cíle v Maďarsku a Itálii. Svaz bombardérů směřující na hlavní  cíle na severní Moravě ale i tak neušel pozornosti německého systému a ta jej pomocí radarů a hlásné služby  bedlivě sledovala. Během několika desítek minut němci zorganizovali protiakci, která ve svém důsledku přinesla tvrdé střetnutí strojů Luftwaffe s americkými letouny. Událost byla leteckými historiky později nazvána jako  Letecká bitva nad Bílými Karpaty. Odehrála se kolem 11. hodiny ve vzdušném prostoru zhruba vymezeném městy Piešťany, Trenčín a Zlín. O ztrátách, které utrpěla 15. letecká armáda USA bude tento web  ještě pojednávat a jednotlivé sestřely budou popsány. Střetnutí se stalo mimořádně tragickým momentem hlavně pro 20. bombardovací squadronu, která přišla o všech svých sedm strojů B-17, které nasadila do akce.

Ztrátám se nevyhnula ani německá Luftwaffe. Jednotky jejího 1. Fliegerkorpsu, který byl dislokován mezi Berlínem a Lipskem byly uvedeny do bojové pohotovosti toho dne brzy ráno. V 9.00 byl vyhlášem Alarmstart. Během devíti minut vzlétlo z několika letišť k útoku na bombardovací svaz 98 stíhaček Bf 109 a Fw 190. Koordinovaná akce pokračovala zformováním nad radiomajákem Drážďany a hned poté  formace německých stíhaček vyrazila do akce. Němečtí piloti pokračovali jihovýchodním kurzem přes Mělník, Čelákovice, Humpolec k Moravským Budějovicím. Zde si navádění německé formace převzalo řídící středisko 8. Jagddivision ve Vídni. Po několika opravách kurzu se němečtí stíhači ocitli východně od Břeclavi, kde získali vizuální kontakt s americkými bombardéry. V prostoru slovenské Myjavy, ve výšce 8000 metrů došlo v 10.45 ke střetu čela stíhacího svazu tvořeného Messerschmitty Bf 109 II. Gruppe JG 5  s americkým svazem. Stíhači si vybrali osamocenou skupinu sedmi bombardovacích letounů a neprodleně na ni provedli útok. Během krátké doby byla celá formace amerických Fortressů zničena. To už se ale na scéně objevil americký stíhací doprovod a německým stíhačům nastaly krušné časy. Piloti Mustangů okamžitě na německé stíhače z převýšení zaůtočili a v tom samém prostoru, kde již stoupal k nebi hustý černý kouř se sestřelených B-17 několik němců sestřelili.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jedním ze sestřelených německých pilotů  byl 24-letý Lt. Walter Strenge, příslušník Stab II./JG 5 "Eismeer". Během útoku na americký svaz sestřelil B-17, který poté dopadl u Kašavy.  Letoun byl svědky ze země spatřen, jak se divokými manévry  zoufale snaží setřást dva americké Mustangy, které si jej "podaly" v prostoru severně od Vizovic. Jiné zdroje uvádějí, že byl zasažen palbou střelců z amerického bombardéru. Ať to bylo tak, či tak, letoun byl zasažen a zřítil se v katastru Lutoniny u Jasenné v místech zvaných "Na Klešňách". Trosky letounu skončily zaražené hluboko ve svahu  v kouřícím kráteru.

 

Lt. Walter Strenge, pilot stab II./JG 5 / foto H. Strenge/

 

Žalostné ostatky letce byly z hluboké díry němci vytaženy  a převezeny do pilotova rodného města Oldenburg, kde byly s vojenskými poctami pohřbeny. Pohřeb byl ohlášen v místních novinách. Osobní věci, včetně identifikační známky,  pilota skončily v Otrokovicích, odkud byly poslány na letiště do Vyškova. Z Vyškova pak putovaly k pozůstalým pilota, kde jsou dodnes v držení rodiny v původním balíčku.

Místo dopadu stroje Lt. Strengeho prozkoumali 26.2. 2000 bratři Moravcové ze Slezské historické letecké společnosti v Opavě. Zajímavostí jistě je, že k výkopu byl přizván veterán Luftwaffe pilot Walter Smejkal, bývalý příslušník II./ JG 5. Předměty, které byly vyzviženy, byly vystaveny v r. 2004 v muzeu ve Slavičíně, v r. 2005 v Praze na výstavě  "Final destination-Czechoslovakia" . Nyní se nacházejí v muzeu p. Žitníka v Šanově. Průzkum trosek přinesl poznatek, že šlo o stroj vyzbrojený kanonem MK 108, tedy verze G-14/U-4. Letoun byl vyroben zřejmě  v srpnu 1944 ve WNF, v době posledního letu tedy ještě voněl novotou.

 

   
Průzkum na místě dopadu v r. 2000 Stejné místo o sedmnáct let později

Místo dopadu v r. 2017

 

Vyzdvižení letounu v r. 2000 jsem se nezůčastnil. V r. 2017 jsem využil cestu okolo Jasenné a místo dopadu navštívil s cílem, najít alespoň malý fragment letadla do své sbírky. Překvapivě - místo nehody od r. 2000 zřejmě nikdo nenavštívil. Na povrchu dodnes viditelného kráteru jsem našel poměrně hezké fragmenty zříceného stroje.

 

   
Fragmenty letounu Část motoru DB 605

 

   
Žástrčka elektroinstalace Detail zástrčky se znakem výrobce

 

   
Fragment lafety kulometu MG 131 ?
   
   
Fragment chladící soustavy Značka na fragmentu plechu

 

Části kombinézy a výstroje Lt. Strengeho nalezené v r. 2000 /via L. Svoboda/

 

 

Části stroje vyzdvižené v r. 2000 se dnes nacházejí v muzeu M. Žitníka v Šanově

   
Vrtulový náboj s částí reduktoru Torzo kanonu MK 108
   
   
Část podvozkové nohy Zdeformovaný chladič

 

Prameny:

-  Jan Mahr " Vzpomínky na neznámé letce" 2011

-  web leteckabitvakarpaty.cz

-  forum hloubkari.cz

 

Pavel Krejčí 7.2017