Messerschmitt Bf 109G-14 W. Nr. 510654
Stab II./ Jagdgeschwader /JG/ 5
trupové označení - "žlutá 4"
pilot - Lt. Walter Strenge
Jasenná okr. Zlín 29.8.1944
Ilustrační snímek Bf 109G-14
Znak stíhací eskadry JG 5 "Eismeer"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stručný popis bitvy dne 29.8.1944
Na 29. srpna 1944 byl štábem 15. Air Force naplánován mohutný nálet na cíle v Bohumíně a v prostoru Moravské Ostravy. Pro odpoutání pozornosti německé protivdušné obrany byl nejprve podniknut klamný nálet na menší cíle v Maďarsku a Itálii. Svaz bombardérů směřující na hlavní cíle na severní Moravě ale i tak neušel pozornosti německého systému a ta jej pomocí radarů a hlásné služby bedlivě sledovala. Během několika desítek minut němci zorganizovali protiakci, která ve svém důsledku přinesla tvrdé střetnutí strojů Luftwaffe s americkými letouny. Událost byla leteckými historiky později nazvána jako Letecká bitva nad Bílými Karpaty. Odehrála se kolem 11. hodiny ve vzdušném prostoru zhruba vymezeném městy Piešťany, Trenčín a Zlín. O ztrátách, které utrpěla 15. letecká armáda USA bude tento web ještě pojednávat a jednotlivé sestřely budou popsány. Střetnutí se stalo mimořádně tragickým momentem hlavně pro 20. bombardovací squadronu, která přišla o všech svých sedm strojů B-17, které nasadila do akce.
Ztrátám se nevyhnula ani německá Luftwaffe. Jednotky jejího 1. Fliegerkorpsu, který byl dislokován mezi Berlínem a Lipskem byly uvedeny do bojové pohotovosti toho dne brzy ráno. V 9.00 byl vyhlášem Alarmstart. Během devíti minut vzlétlo z několika letišť k útoku na bombardovací svaz 98 stíhaček Bf 109 a Fw 190. Koordinovaná akce pokračovala zformováním nad radiomajákem Drážďany a hned poté formace německých stíhaček vyrazila do akce. Němečtí piloti pokračovali jihovýchodním kurzem přes Mělník, Čelákovice, Humpolec k Moravským Budějovicím. Zde si navádění německé formace převzalo řídící středisko 8. Jagddivision ve Vídni. Po několika opravách kurzu se němečtí stíhači ocitli východně od Břeclavi, kde získali vizuální kontakt s americkými bombardéry. V prostoru slovenské Myjavy, ve výšce 8000 metrů došlo v 10.45 ke střetu čela stíhacího svazu tvořeného Messerschmitty Bf 109 II. Gruppe JG 5 s americkým svazem. Stíhači si vybrali osamocenou skupinu sedmi bombardovacích letounů a neprodleně na ni provedli útok. Během krátké doby byla celá formace amerických Fortressů zničena. To už se ale na scéně objevil americký stíhací doprovod a německým stíhačům nastaly krušné časy. Piloti Mustangů okamžitě na německé stíhače z převýšení zaůtočili a v tom samém prostoru, kde již stoupal k nebi hustý černý kouř se sestřelených B-17 několik němců sestřelili.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jedním ze sestřelených německých pilotů byl 24-letý Lt. Walter Strenge, příslušník Stab II./JG 5 "Eismeer". Během útoku na americký svaz sestřelil B-17, který poté dopadl u Kašavy. Letoun byl svědky ze země spatřen, jak se divokými manévry zoufale snaží setřást dva americké Mustangy, které si jej "podaly" v prostoru severně od Vizovic. Jiné zdroje uvádějí, že byl zasažen palbou střelců z amerického bombardéru. Ať to bylo tak, či tak, letoun byl zasažen a zřítil se v katastru Lutoniny u Jasenné v místech zvaných "Na Klešňách". Trosky letounu skončily zaražené hluboko ve svahu v kouřícím kráteru.
Lt. Walter Strenge, pilot stab II./JG 5 / foto H. Strenge/
Žalostné ostatky letce byly z hluboké díry němci vytaženy a převezeny do pilotova rodného města Oldenburg, kde byly s vojenskými poctami pohřbeny. Pohřeb byl ohlášen v místních novinách. Osobní věci, včetně identifikační známky, pilota skončily v Otrokovicích, odkud byly poslány na letiště do Vyškova. Z Vyškova pak putovaly k pozůstalým pilota, kde jsou dodnes v držení rodiny v původním balíčku.
Místo dopadu stroje Lt. Strengeho prozkoumali 26.2. 2000 bratři Moravcové ze Slezské historické letecké společnosti v Opavě. Zajímavostí jistě je, že k výkopu byl přizván veterán Luftwaffe pilot Walter Smejkal, bývalý příslušník II./ JG 5. Předměty, které byly vyzviženy, byly vystaveny v r. 2004 v muzeu ve Slavičíně, v r. 2005 v Praze na výstavě "Final destination-Czechoslovakia" . Nyní se nacházejí v muzeu p. Žitníka v Šanově. Průzkum trosek přinesl poznatek, že šlo o stroj vyzbrojený kanonem MK 108, tedy verze G-14/U-4. Letoun byl vyroben zřejmě v srpnu 1944 ve WNF, v době posledního letu tedy ještě voněl novotou.
![]() |
|
Průzkum na místě dopadu v r. 2000 | Stejné místo o sedmnáct let později |
Místo dopadu v r. 2017
Vyzdvižení letounu v r. 2000 jsem se nezůčastnil. V r. 2017 jsem využil cestu okolo Jasenné a místo dopadu navštívil s cílem, najít alespoň malý fragment letadla do své sbírky. Překvapivě - místo nehody od r. 2000 zřejmě nikdo nenavštívil. Na povrchu dodnes viditelného kráteru jsem našel poměrně hezké fragmenty zříceného stroje.
Fragmenty letounu | Část motoru DB 605 |
Žástrčka elektroinstalace | Detail zástrčky se znakem výrobce |
Fragment lafety kulometu MG 131 | ? |
Fragment chladící soustavy | Značka na fragmentu plechu |
Části kombinézy a výstroje Lt. Strengeho nalezené v r. 2000 /via L. Svoboda/
Části stroje vyzdvižené v r. 2000 se dnes nacházejí v muzeu M. Žitníka v Šanově
Vrtulový náboj s částí reduktoru | Torzo kanonu MK 108 |
Část podvozkové nohy | Zdeformovaný chladič |
Prameny:
- Jan Mahr " Vzpomínky na neznámé letce" 2011
- web leteckabitvakarpaty.cz
- forum hloubkari.cz
Pavel Krejčí 7.2017