Junkers JU 88A-4/Trop W.Nr 5641
Lehrgeschwader 1 VI+VO
Řakom u Klatov 1.2.1942
Vrch Doubrava (727 m.n.m), dominanta krajiny západně od Klatov, ukrýval přes 70 let jedno drobné tajemsví 2.světové války. Současný chátrající areál kasáren býval před 70 lety neprostupným lesem, kde v tuhé zimě válečného roku 1942 zmizel nejnovější německý bombardér.
Na začátku příběhu 1.února 1942 v 14:43 hodin odstartoval z letiště Mnichov Riem k přeletu do Benátek bombardér Junkers Ju 88 s továrním označením VI+VO. Jednalo se zbrusu nový stroj výrobního čísla 5641 varianty Ju 88A-4/Trop, který v licenci vyráběla firma Heinkel. V Mnichově si obvykle tyto upravené speciály přebíraly posádky od Lehrgeschwader 1 a přelétávaly s nimi na severoafrické bojiště. Tento však do Benátek nedorazil. Bombardér se ztratil v husté oblačnosti ještě Bavorskem, jeho posádka se s nefunkční vysílačkou marně snažila určit svoji polohu a proto za soumraku, po 4 hodinách letu raději vyskákala na padácích a letadlo ponechala svému osudu. Uffz. Heinz Clohsen, Gefr. Martin Bitriol a Gefr. Hubert Petermann hladce přistáli v okolí obce Ursensollen jižně od Ambergu, ale kapitán letadla Lt. Klaus Bieber se padákem zachytil o vrchol vysokého stromu. Na místo se seběhli místní obyvatelé až jej nakonec vyprostil francouzký zajatec, který obětavě na strom vylezl. Celá posádka se poté sešla na radnici v blízkém městě Kastl, kde přespala a ráno bezstarostně odcestovala vlakem zpět do Mnichova.
Další šetření případu převzalo Velitelství pořádkové policie v Ambergu. Mělo za úkol nejen nalézt dva kulomety, které posádka vyhodila z paluby letadla, ale hlavně najít nezvěstné letadlo. Během noci bylo alarmováno četnictvo i vojsko v sousedních okresech, ale pátrání nepřineslo žádný výsledek. Z letiště Vilseck navíc došla zpráva, že letadlo mohlo uletět až 100 km. Proto byly dálnopisem informovány všechny četnická velitelství východně od Ambergu.
Dálnopis obdrželo také Velitelství četnictva v Klatovech, které ale po výzvě podřízeným stanicícm odpovědělo negativně. Muselo proto být překvapením, když za dva měsíce 1.dubna 1942 ohlásil hajný František Špulák na četnické stanici v Dolanech nález zříceného letadla v lese hraběte Černína z Chudenic pod vrcholem Doubravy. Četníci z Dolan na místě zajistili vrak letadla značky „Junkers 88, červeným číslem 41 na kormidle“ (pozn. 41 byla část výrobního čísla). Odpoledne dorazila dorazila německá komise, která v dalších dnech zajistila odstranění vraku. Kronika Poleně nález komentuje: „Dne 1.4.1942 bylo nalezeno v houštině na Doubravě německé těžké letadlo bez posádky. Toto po prvé na místě zřícení objevil k velikému překvapení na hájovně Bítovech sloužící lesní hajný Fr. Šupák. Letadlo bylo z poloviny úplně roztříštěné, porost lesní na svahu vrchu Dobravy proti západní straně byl v šíři letadla jakoby přistříhán. Místo navštívilo mnoho občanů i ze vzdáleného okolí… Části a díly letadla byly vojenskou správou odklízeny, povozy a auty odpravovány do Klatov“.
Jak je zřejmé, opuštěné letadlo dokázalo uletět dalších 120 km a možná by doletělo ještě dál, kdyby mu v cestě nestál vrchol Doubravy. Doplňme ještě, že tentokrát všichni letci osudu se štěstím unikli. Nikoli však nadlouho, pilot Oblt. Claus Bieber (28.5.1920 Rastenburg) dále létal s Fw. Heinzem Clohsenem (7.11.1920 Köln-Mülheim) u 5./KG 51 a podnikali noční nálety na Anglii až do noci 12.května 1944, kdy jejich Messerschmitt Me 410 sestřelil nad Francií noční stíhač. Oba pohřbili společně na vojenský hřbitov v Beauvais. Uffz. Otto Martin Bitriol (28.8.1913 Riesa) zahynul 29.ledna 1944 a Fw. Hubert Pettermann (25.09.1922 Hollenstein) padl na Krymu 11.dubna 1944.
Zpracoval Jan Vladař
Místo, kam dopadl neřízený letoun se dá velmi dobře najít.Nachází se jen několik desítek metrů pod objekty bývalé vojenské posádky.Místo nárazu je ještě v roce 2012 velmi dobře patrné, je zde kamenitá suť promíchaná s drobnými úlomky stroje.Překvapením bylo objevení kompletního segmentu chladiče motoru Jumo 211 asi sto metrů pod tímto místem.
Pavel Krejčí 12.2013
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |